Skip to content
Seppo-Kantonen-BIAS-kuva-Vanessa-RikiS

Seppo Kantonen Bias

FI | SE | CH | NO

“Seppo Kantonen is a chameleon within rhythmic music. You can put him in almost any context, and he always delivers exciting and interesting piano and keyboard playing.”

– Jan Granlie, salt-peanuts

“Seppo Kantonen is a chameleon within rhythmic music. You can put him in almost any context, and he always delivers exciting and interesting piano and keyboard playing.”

Pianisti Seppo Kantonen (s. 1963) on soittanut työkseen nyt tasan neljäkymmentä vuotta melkein mitä tahansa jazzia sekä paljon muutakin musiikkia rockista barokkiin – koska halusi jo nuorena musiikinopiskelijana hallita kaiken varalta kaikki tyylit sekä oppia soittamaan kaikkia vielä omaan tyyliin. 

Pistämätön tyylitaju on taannut venyvälle Kantoselle hyvän työllistymisen ja häntä voi kuulla noin kahdella sadalla albumilla, muun muassa basisti Pekka Pohjolan, saksofonisti Eero Koivistoisen ja trumpetisti Otto Donnerin sekä Helsinki UMO Jazz Orchestran. Mutta omilla yhtyeillään ja ennen kaikkea omissa nimissään hän ei ole levyttänyt  juuri mitään: on vain kaksi jazzalbumia perinteisellä pianotriolla (Klang, 1999 ja Tokka, 2009) sekä pianoalbumi Phases (1989) pianisti Jarmo Savolaisen kanssa. Ja viimeisenä orkestraalinen laulusarja Selja (2021), joka perustuu Sirkka Seljan runoihin.

Syy vähyyteen on yksinkertainen. Kantonen päätti nuorena itsekriittisenä idealistina pidättäytyä kokonaan säveltämisestä, sillä hänen mielestään harjaantumattomalla harrastelijalla ei voinut olla siihen oikeutta – ei hänellä, eikä muillakaan. Hänen kuulemansa sävellykset eivät täyttäneet tuolloin oikean sävellyksen kriteerejä. 

Päätös pidättäytymisestä oli Kantosen mielestä ”hävettävän typerä”, mutta sen toisesta perustelusta hän ei luovu vieläkään. Häntä ärsytti hieman, että ”jazzille yritettiin kerjätä arvostusta vääristä paikoista väärillä tavoilla”, säveltämällä erilaisia pompöösejä teoksia.

Siksi onkin ymmärrettävää, että Kantonen kiistää Tampere Jazz Happeningin tilaamaan teoksen olevan teos. Hänen mukaansa monimerkityksellisesti nimetty Bias on vähätellen ”vaan sarja kappaleita” – ja nyt osittain myös siksi, että laajojen muotojen säveltäminen on hankalaa improvisoijille. Ja niitä tässä monikansallisessa, Tampere Jazz Happeningia varten kootussa septetissä riittää: suomalaisten lisäksi Ruotsista, Norjasta ja Sveitsistä.

KUVA © Vanessa Riki

Kokoonpano

Seppo Kantonen – piano
Magnus Broo – ­ trumpetti
Fredrik Ljungkvist – tenorisaksofoni, klarinetti
Samuel Blaser – vetopasuuna
Niko Kumpuvaara – harmonikka
Ole Morten Vågan – basso
Joonas Riippa – rummut

LINKIT

KUUNTELE

Huom. Spotify-sisältö on Seppo Kantosen artistiprofiilista, ei  Tampereella 2022 esitettävästä uudesta tilausteoksesta BIAS.