Skip to content
EchoesofZoo
EchoesofZoo2

Echoes Of Zoo

BE | Spotlight on Belgium

”Vanaf de eerste seconde is het hek dan ook van de dam met een stevige drive en een sax en gitaar die in unisono vooral vooruit willen. En de revolutie is duidelijk mondiaal.”

– Jordi De Beule, Jazz & Mo’

"Vanaf de eerste seconde is het hek dan ook van de dam met een stevige drive en een sax en gitaar die in unisono vooral vooruit willen. En de revolutie is duidelijk mondiaal."

Mitä belgialaisia kulttuurituotteita tunnetaan laajemmin täällä pohjan perukoilla? Todennäköisesti ainakin siniset Smurffit, töyhtötukkainen Tintti ja poliisikomisario Maigret – unohtamatta pieniä harmaita aivosolujaan hierovaa yksityisetsivä Hercule Poirotia, vaikka hän on englantilaisen kirjailijan kuvitelma. Rytmimusiikin ja jazzin suhteen tunnetuimmat belgialaiset ovat myös vahvasti menneisyyden nimilegendoja: kitaristit Django Reinhardt ja Toots Thielemans . . . sekä omalla tavallaan suurista kaikkein suurin, saksofonin 1840-luvulla keksinyt Adolphe Sax. Muita mainittavia ei taida sitten ollakaan, ellei edelleen vaikuttuvista mahdollisesti sähkökitaristi Philip Catherine. Vai olisiko kuitenkin?

Ehkä. Torstai-iltana Pakkahuoneen Klubin valot kohdistetaan kolmeen nykyaikaiseen belgialaiseen kokoonpanoon, jotka Jazz Happeningin taiteellinen johtaja Juhamatti Kauppinen on valinnut jo tavaksi tulleeseen, koko tapahtuman aloittavaan Spotlight-konserttiin. Näiden lisäksi Jazz Happeningissa esiintyy sunnuntai-illan viimeisenä vielä neljäs belgialainen yhtye, joka on kerännyt jo hieman kansainvälistä gloriaa: pianotrio De Beren Gieren.

Mutta tällä kertaa vain yhdessä yhtyeessä neljästä ääneen pääsee Adolphe Saxin ikoniseksi kehkeytynyt keksintö, jazzin menneisyyteen ja nykyisyyteen keskeisesti kiertynyt saksofoni. Tosin puutetta paikkaa, että ensimmäisen albuminsa keväällä 2021 julkaissut ja Spotlight-illan avaava Echoes of Zoo on nostanut sen kohtuullisen keskeiseen musiikilliseen rooliin, kvartetin ihmisääniseksi kertojaksi.

Tai pikemmin eläinäänikseksi, sillä Breakout-albumin musiikin säveltänyt Nathan Daems (s. 1983) eläytyy tenorisaksofonistina kahdeksan kappaleen temaattiseen kokonaisuuteen, jossa vangitut ja riistetyt eläimet ottavat vapautensa omatoimisesti takaisin. Tähän eläinten vallankumoukseeen – mukana on muun muassa apina, hiiri, härkä ja pantteri – sopii perustellusti, että musiikki on mielikuvallista, monikulttuurista ja sähköistä.

KUVAT © Grégoire Verbeke

Kokoonpano

Nathan Daems – saksofoni, lyömäsoittimet
Bart Vervaeck – sähkökitara
Lieven Van Pée – basso
Falk Schrauwen – rummut

LINKIT

KATSO

KUUNTELE