Skip to content
Mortal-Lease
josefiina

Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease

FI

”Yhtye saavuttaa musiikillaan samanlaisen hurmoksen kuin Whartonin yli sata vuotta sitten kirjoittamat tekstit, jotka kuvaavat rakastumisen ja intohimon lisäksi merkityksen etsimistä sekä taiteellisesta valaistumista.”

 – Linda Söderholm, Soundi, 2024

”Yhtye saavuttaa musiikillaan samanlaisen hurmoksen kuin Whartonin yli sata vuotta sitten kirjoittamat tekstit, jotka kuvaavat rakastumisen ja intohimon lisäksi merkityksen etsimistä sekä taiteellisesta valaistumista.”

Laulaja, huilisti ja laulunopettaja Josefiina Vannesluoma (s. 1990) tunnettaneen parhaiten kolmen vokalistin ja yhden kontrabasistin poikkeuksellisesta Signe-yhtyeestä, jonka viidestä levystä jo kaksi on ollut Jazz-Emma-ehdokkaana ja yksi Teosto-ehdokkaana.

Musiikin maisteriksi valmistunut Vannesluoma aloitti myös omissa nimissään suoraan huipulta, sillä hänen ensimmäinen soololevynsä The Mortal Lease (2023) oli viime keväänä yksi viidestä Jazz-Emma-ehdokkaasta. Pronssisen sarvipäisen patsaan sai kuitenkin ystävä, myös Signessä laulava ja säveltävä Selma Savolainen. Hän esitti palkittuja laulujaan Tampere Jazz Happeningissa jo marraskuussa 2022 – samassa paikassa, samana viikonpäivänä ja samaan kellonaikaan, jossa Vannesluoma omiaan tänä vuonna. 

Savolaisen tavoin Vannesluoma kurottaa sekä säveltäjänä että muusikkona jazzin ulkopuolelle. Tai ehkä jazz on tyylin sijasta myös hänelle pikemminkin asenne – tapa ja ”lupa” ottaa vapauksia, toteuttaa omia musiikillisia mieltymyksiä. Kahdeksan kappaleen monityylinen ja monitunnelmainen The Mortal Lease on tässä suhteessa esimerkillinen sekä lähtökohdaltaan poikkeuksellinen, kirjallinen. Se perustuu elämännälkäisestä, mutta epäonnisesta kesäromanssista sytykkeen saaneeseen samanimiseen runosarjaan, jonka yhdysvaltalainen Edith Wharton sai julki 1909. Etuoikeutetun Whartonin tunnetuin teos on samasta New Yorkin yläluokkaisesta elämänpiiristä versonut Viattomuuden aika (1920), josta valmistui vuonna 1993 samanniminen, Oscarilla palkittu romanttinen draamaelokuva.

Runoudesta kiinnostunut Vannesluoma on säveltänyt lauluja myös muihin teksteihin, ennen kaikkea naisten. ”Heillä kaikilla on ollut tuotannossaan jokin kielellinen tai temaattinen elementti, joka on kiinnittänyt huomioni. Heitä kaikkia yhdistää myös tinkimättömyys toteuttaa omaa intohimoaan, eivätkä he ole tyytyneet yleisiin odotuksiin”, sanoo Vannesluoma – ja voisi ehkä puhua myös itsestään.

Konsertti on osa Jazzliiton kiertuetta.

KUVAT © Venla Helenius

Kokoonpano

Josefiina Vannesluoma – laulu, sävellys
Mikael Myrskog – piano
Joonas Tuuri – kontrabasso
Ville Luukkonen – rummut
Sampo Kasurinen – puhaltimet

LINKIT

”Over five movements, the suite [Cosmic Transitions, *****] can be heard as a single statement: The blues give life to ballads, which give life to bebop, which are merely expressions of free modes of expression.”

”Interpretation is the key word here; Pasborg and his accompanists do not attempt to perform the Stravinsky works as written, but rather to draw inspiration from them and retool the century-old music in a contemporary context.”

KATSO

KUUNTELE