Skip to content
Mane-fernandes
matriz_motriz-credit-Cris-Ferro

Mané Fernandes "Matriz Motriz"

Spotlight on Portugal

”Entitled matriz_motriz, it featured Mané Fernandes using his guitar and pedals to produce high-flanged riffs and low-pitched string stops that took on folkloric, rock and improv currents in the interpretation of his compositions.”

– Ken Waxman, JazzWord, 2024

”Entitled matriz_motriz, it featured Mané Fernandes using his guitar and pedals to produce high-flanged riffs and low-pitched string stops that took on folkloric, rock and improv currents in the interpretation of his compositions.”

Portugalilaisista muusikoista Suomessa ovat ylivoimaisesti tunnetuimpia laulajat ja varsinkin suomalaiseen kaihoon poikkeuksellisesti vetoavat fado-laulajat. Heistä ovat kymmenen viime vuoden aikana esiintyneet omien yhtyeittensä kanssa ainakin Claudia Aurora, Cristina Branco, Carminho, Sara Correia, Gisela João, Mariza, Mísia, Ana Moura, Teresa Salgueiro ja Dulce Pontes sekä António Zambujo.

Suomessa käyneiden portugalilaisten jazzmuusikkojen lista on paljon lyhyempi tai ei lista lainkaan. Joku saattaa muistaa hämärästi pianisti Alexi Tuomarilan kanssa levyttäneen kitaristi André Fernandesin tai tenorisaksofonisti Rodrigo Amadon ja rumpali Mario Costan. Tai ehkä ainakin useita kertoja Suomessa käyneen trumpetisti Susana Santos Silvan, joka on esiintynyt kolmena vuonna myös Tampere Jazz Happeningissa, mutta ei ensimmäisenä portugalilaisena.

Hän on kotimaansa ehkä kansainvälisin jazzmuusikko Maria João, joka muokkasi laulullaan jazzin liitettyjä mielikuvia jo lokakuussa 1987 hotelli Ilveksen iltakonsertissa kaksistaan pianisti Aki Takasen kanssa. ”Tupaten täydessä salissa oli paljon niitä, joille jazz on hieman vierasta. Lopun aplodimyrsky osoitti, että freen ja modernismin salat olivat avautuneet”, kiitteli kriitikko Jukka Hauru Helsingin Sanomissa.

Tänä vuonna samoja saloja avaa Tampereella peräti viisitoista portugalilaista soittajaa ja laulajaa. Jazz Happeningin jo tavaksi tulleiden ilmaiskonserttien Spotlight-maa on nyt Euroopan toisella laidalla sijaitseva Portugali – Belgian, Norjan ja Saksan jälkeen.

Kansallisia ja musiikillisia yleistyksiä kannattaa kuitenkin välttää, eikä kaikki yhtyeet valinnut taiteellinen johtaja Juhamatti Kauppinen pyri hahmottamaan koko kuvaa. Suurin osa Tampereelle tulevista muusikoista asuu Portugalin pohjoisosan Portossa ja suurin osa levyttää paikallisen Porta-Jazz-yhdistyksen omalle Carimbo-merkille. Se on julkaissut kymmenessä vuodessa toistasataa albumia, pyörittää omaa Porta-Jazz-klubia sekä järjestää omaa vuotuista festivaalia. Helmikuussa Portossa on jo viidestoista Festival Porta-Jazz.

Pakkahuoneen Spotlight-illan valot kohdistetaan torstaina siis pikemminkin yhteen löyhään yhteisöön.

Torstain ensimmäinen artisti on Kööpenhaminan rytmimusiikki-instituutissa opiskellut portolainen kitaristi ja säveltäjä Mané Fernandes (s. 1990), jolla on musiikilleen myös nimi: ”Post-Beat Aesthetics”. Hän nimittäin ajattelee, että rap-artisti ”Busta Rhymesin ja John Coltranen musiikeilla on enemmän yhdistäviä kuin erottavia ominaisuuksia” – ja on omistautunut ottamaan niistä selvää.

Fernandesin Tampereella tuoma teos on silti kaukana molemmista, ainakin levyn matriz_motriz (2023) perusteella. Sillä esiintyy – kuten konsertissa – yksi kitaristi, yksi kosketinsoittaja ja kolme laulajaa, joiden kudelmat kuulostavat pikemmin minimalistiselta nykymusiikilta, yhtä aikaa sekä sävelletyiltä että improvisoiduilta.

KUVAT © Raphael Gimenes, Cris Ferro

Kokoonpano

Mané Fernandes – sävellys, sähkökitara, ääni
Mariana Dionísio – ääni
Clara Salero – huilu
Vera Morais – ääni
João Grilo – piano, elektroniikka, ääni
Brittanie Brown – tanssi, koreografia

LINKIT

KUUNTELE