Sonic Decode
- Lauantai 6.11. klo 21.00
- Telakka
- 30/25 €
”Björkenheim esiintyi tuoreella suomalaisella kvartetillaan jo kaikkien aikojen ensimmäisessä Tampere Jazz Happeningissa lokakuussa 1982.”
"Björkenheim esiintyi tuoreella suomalaisella kvartetillaan jo kaikkien aikojen ensimmäisessä Tampere Jazz Happeningissa lokakuussa 1982."
Kitaristi ja säveltäjä Raoul Björkenheim (s. 1956) saattaa olla maailman kaikista muusikoista se, joka on soittanut eniten nyt juhlavuottaan viettävässä Tampere Jazz Happeningissa. Hänellä on takanaan vuodesta 1982 ainakin yhdeksäntoista konserttia, joista vielä suurin osa erilaisilla omilla kokoonpanoilla. Todella: Björkenheim esiintyi tuoreella suomalaisella kvartetillaan jo kaikkien aikojen ensimmäisessä Tampere Jazz Happeningissa lokakuussa 1982 – kuusi vuotta ennen ensimmäistä omaa levytystään, Krakatau-yhtyeen Ritualia (1988).
Tänä vuonna yhtyeen nimi on Sonic Decode, mutta se syntyi saksofonisti-säveltäjä Esa Pietilän (s. 1964) aloitteesta. Silläkin on takanaan jonkin verran historiaa, sillä harvoin yhdessä soittaneet Björkenheim ja Pietilä tekivät Yleisradiolle yhden studionauhan jo noin kaksikymmentä vuotta sitten. Mutta silloin yhtye oli vielä kvartetti, kontrabasistin sekä toisen rumpalin kanssa. Jazz Happeningissa ensi kertaa esittäytyvä Sonic Decode on sen sijaan trio, rumpalinaan tamperelainen Janne Tuomi (s. 1973).
Mitä sitten on odotettavissa tältä nimenomaiselta yhtyeeltä, joka on esiintynyt kolme vuoden takaisen ensikeikan jälkeen vasta muutaman kerran? Björkenheimin, Pietilän ja Tuomen vaiheita tuntevat tuskin yllättyvät heidän omasta vapaamuotoisesta kuvailustaan: ”Vapaata improvisaatiota jäsentensä sketsinomaisista sävellyksistä world-jazz henkeen, höystettynä nykymusiikillisin aineksin, mutta melodisella twistillä”.
KUVA © Sakari Puhakka
Kokoonpano
Esa Pietilä – saksofoni
Raoul Björkenheim – kitara
Janne Tuomi – rummut, lyömäsoittimet
LINKIT
"Gustavson sticker inte under stol med sin religiösa livssyn när han med sång och instrumentallåtar efterlyser en gemenskap som motkraft till rasism, polarisering och andra orättvisor."
– Ole Nerdrum, Hufvudstadsbladet
"Mielenkiintoisia ristiriitoja synnyttävät Selman heleän kirkas äänirekisteri ja massiivisesti tummanpuhuva basson, kosketinsyntetisaattorin ja rumpujen säestys, jotka fuusioituvat hetkittäin elokuvallisiksi mielikuviksi."
– Marita Nyrhinen, Kulttuuritoimitus