Verneri Pohjolasta on kehkeytynyt Suomen ihmisäänisin, tunneälyisin trumpetisti.
– Harri Uusitorppa, helsingin sanomat
MMQ
- Lauantai 31.10. klo 21.30
- Telakka
- 25/20 €
”Produktionens detaljarbete är som helhet rikt och med eftertanke genomfört, men är det redan dags för 90-talets reinkarnation?”
– Jan-Erik Holmberg, Hufvudstadsbladet
"Produktionens detaljarbete är som helhet rikt och med eftertanke genomfört, men är det redan dags för 90-talets reinkarnation?"
– Jan-Erik Holmberg, Hufvudstadsbladet
Vanhojen aikalaistodistusten ja arvioiden mukaan trumpetisti Mika Myllärin (s. 1966) johtama MMQ oli 1990-luvun kiitetyimpiä ja merkittävimpiä suomalaisia jazzyhtyeitä – ja sai heti debyyttialbuminsa julkaisun jälkeen, 1992, esiintymiskutsun myös Tampere Jazz Happeningiin. Amerikkalaisten esikuviensa tapaan ”tummissa tyylipuvuissa” esiintynyt jazzkvintetti enteili myös tulevaa, sillä kymmenen vuotta myöhemmin samankaltainen akustinen hard bop innoitti kahta seuraavan polven suomalaista jazzin sanansaattajaa, U-Street All Starsia ja The Five Corners Quintetia.
Sibelius-Akatemian jazz-osastolta maisterin paperit kuitannut Mylläri soitteli niiden aloittaessa jo muilla mailla muun muassa jazzia ja hiphopia hyvin menestyksekkäästi yhdistelleen englantilaisen Us3-yhtyeen riveissä. Kaksi albumia 1990-luvulla tehnyt ja Miles Davisin kuuluisasta kvintetistä sytykkeen saanut MMQ näyttikin jäävän vain yhdeksi historiallisesti välivaiheeksi, johon Mylläri ei halunnut palata enää edes ”vanhojen hyvien aikojen takia”. Eikä hän oikeastaan olekaan, vaikka on koonnut uusia omia sävellyksiään esittävän MMQ-kvintetin nyt uudelleen ja julkaissut vihdoin myös kolmannen MMQ-albumin, melkein neljännesvuosisata edellisestä.
Sen perusteella vanhaa kvintettiä innoittaneesta akustisesta jazzista ovat jäljellä vain rippeet, ja nekin lähinnä Myllärin omissa runsaissa sooloissa. Tarttuvien popmaisten teemojen kannattelema musiikki on kolmisenkymmentä vuotta nykyaikaisempaa ja saattaa palauttaa mieleen tutumaisia muistumia muun muassa esikuva Miles Davisin viimeisestä sähköisestä kaudesta.
KUVA © Jani Mahkonen