Skip to content
Ron-Carter-Foursight_c-Mark-Gilchen
Ron_Carter-with-bass

Ron Carter Foursight

US

”And then all that was left was Carter, sending an enchanted audience home with a heartfelt solo rendition of You Are My Sunshine.”

– Chris Jisi, Bass Magazine

”And then all that was left was Carter, sending an enchanted audience home with a heartfelt solo rendition of You Are My Sunshine. With a final wave, he popped on his baseball cap — and like he has with the bass, and with jazz, left the great hall a better place."

– Chris Jisi, Bass Magazine

Melkoisella varmuudella voi sanoa, että tässä maailmassa ei ole Ron Carteria (s. 1937) suurempaa jazzia esittävää kontrabasistia. Hän 195 senttiä pitkä, teki ensimmäisen oman albuminsa 1961 ja soittaa ainakin 2221:llä eri äänitteellä eli useammalla kuin kukaan muu jazziin erikoistunut kontrabasisti. 

Ja siitä Carterilla on New Yorkin Manhattanin ison kerrostaloasuntonsa seinällä todisteena kyltti, jonka ennätyksiä kokoava Guinness World Records myönsi seitsemän vuotta ja noin 200 äänitettä sitten.

Mutta onko hän alallaan maailman paras? Se on tietysti makuasia ja herramiesmäinen Carter vaikuttaa olevan viimeinen, joka haluaa korostaa omia musiikillisia ja esikuvallisia saavutuksiaan. Ja miksi edes vaivautua, sillä muut tekevät sen hänen puolestaan ylisanoja säästelemättä. Täydellisyyttä tavoittelevalle ja noin viisikymmentä omaa albumia tehneelle Mr. Carterille riittää edelleen keskittyminen siihen elinikäiseen ydintehtävään, jonka nosti elämäkertansa nimeksi ja jonka hän on rekisteröinyt myös tuotemerkikseen: Finding the Right Notes.

Niitä oikeita nuotteja Carter etsii nyt historiallista ensimmäistä kertaa Tampere Jazz Happeningissa Foursight-kvartetillaan, jonka saksofonisti Jimmy Greene  (s. 1975) ja pianisti Donald Vega (s. 1974) ovat soittaneet hänen kanssaan pitkään – viimeksi Suomessa Pori Jazzissa heinäkuussa 2019. Siellä ohjelmistossa oli muun muassa kolme sävellystä, joilla Carter viittasi kaikkein kuuluisimpaan työnantajaansa, Miles Davisiin. Carter soitti hänen kvintetissään viisi vuotta (1964–1968), teki viisi studioalbumia ja kävi kaksi kertaa Helsingissä, lokakuussa 1964 Messuhallissa ja marraskuussa 1967 Kulttuuritalolla. 

Sellistinä uransa aloittanut Carter suoritti nuorena kaksi konservatoriotutkintoa, mutta kutsuu todelliseksi korkeakoulukseen juuri Davisin kvintettiä, joka on yhä yksi modernin jazzin ikonisimmista yhtyeistä. Historiankirjoissa se mainitaan usein Carterin suurimpana yksittäisenä saavutuksenaan, mutta hän on eri mieltä. Suurin saavutus on se, että hän opetti muiden töiden ohessa kontrabassoa kahdeksantoista vuotta New Yorkin yliopistoon kuuluvasta City Collegessa – eikä jättänyt pitämättä yhtään tuntia. 

”Ole aina täsmällinen ja ammattimainen sekä tee aina parhaasi”, opasti emeritusprofessori Carter Helsingin konserttinsa alla maalikuussa 2014.

KUVA © Mark Gilchen

Kokoonpano

Ron Carter – kontrabasso
Donald Vega – piano
Jimmy Greene – saksofoni
Sangoma Everett – rummut

LINKIT

KATSO

KUUNTELE